Rollen van de leerkracht

Model:

Als leerkracht ben jij het model voor de kinderen. Kinderen leren de normen en waarden van volwassenen. Het is hierbij erg belangrijk dat de kinderen zien hoe je met elkaar omgaat. Zo kunnen de kinderen een eigen identiteit ontwikkelen. 

Onderzoeker:

Alle leerkrachten bij ons op school hebben een onderzoekende houding. De leerkrachten blijven zoeken naar leuke lessen en naar oplossingen als het even niet gaat zoals geplant. Ook zijn onze leerkrachten erg kritisch in het soort onderwijs wat ze aanbieden, hierdoor is het altijd passend.

Ontwerper:

Als ontwerper zorgen onze leerkrachten er voor dat kinderen geïnteresseerd worden over onderwerpen. Dit wordt voornamelijk gedaan door passend onderwijs te geven, onderwijs wat bij de thema's van de kinderen hoort. Dit wordt ook gedaan door passende materialen aan te bieden. Tijdens het gebruik van de materialen mogen de kinderen deze materialen ook zelf leren ontdekken. 

Expert:

Alle leerkracht die bij ons op school werken hebben kennis over het vak onderwijs. Alle leerkrachten hebben een passend diploma en verschillende cursussen. Het is bekend wat alle methoden zijn om zo de passende methode bij het kind te vinden. Ze werken via onze goedgekeurde methoden en ze blijven zich altijd ontwikkelen door middel van extra bijscholing. Hierdoor is ons onderwijs altijd up-to-date. 

Coach:

Door de rol van coach aan te nemen ben je heel erg bezig met het stimuleren van het kind. Bij ons op het Dalton onderwijs willen wij kinderen erg zelfstandig laten werken maar wel met de juiste begeleiding en daar komt de coach de hoek om kijken. Onze leerkrachten willen dat de kinderen zelf oplossingen vinden en dat de kinderen voelen weten dat ze het zelf kunnen. Ook word ons onderwijs heel erg gericht op de nieuwe theorie koppelen aan het bekende. Zo hebben de kinderen meer een beeld bij de nieuwe stof. 

 

bron:
Alkema, E., & Kuipers, J. (2015). Meer dan onderwijs (8ste editie). Assen, Nederland: Koninklijke Van Gorcum.