Didactische identiteit 

Bij ons op basisschool OBS het groene kompas vinden wij het belangrijk dat alle kinderen zelfstandig leren werken. En hier hebben wij dan ook zeker mogelijkheden voor gecrieëerd. Er is veel ruimte op de gangen om zelfstandig of in groepen te kunnen werken. Ook hebben wij er voor gekozen om een theater in onze school te laten bouwen. Dit hebben wij gedaan om de creativiteit van de kinderen de loop te laten gaan. Hier kunnen ze zelf experimenteren maar ze kunnen stukjes opvoeren in groepen voor ouders. Hierdoor wordt het zelfvertrouwen van kinderen beter. Wij hebben ook een apart teken/muziek lokaal om de kinderen de ruimte te geven om veel materialen te gebruiken. In dit lokaal zijn veel materialen te vinden die zei kunnen gebruiken. Ook kunnen de kinderen leren om een instrument te spelen tijdens het zelfstandig werken muziek. Door de vele mogelijkheden willen wij voor elk kind passend onderwijs geven op het niveau van het kind. In het kader van milieubewust en de toekomst hebben wij ook moestuinen. Hier leren kinderen veel over gezonde voeding en over de natuur. Wij vinden het ook erg belangrijk om actief bezig te zijn. Hierdoor passen wij veel bewegingsonderwijs toe. De concentratie van kinderen wordt veel beter als ze hebben bewogen. En uit de praktijk wijst dat bewegingsonderwijs veel beter blijft hangen bij de kinderen. Bij ons staan boeken centraal in het onderwijs maar er wordt wel gebruik gemaakt van digiborden en af en toe iPads. Wij hebben voor mondeling en schriftelijk onderwijs gekozen omdat dit persoonlijker is, hierdoor wordt de band kind en leerkracht sterker.